Digitalizarea joacă un rol important în revenirea economică, construind, în același timp, o societate mai rezilientă și mai incluzivă
Murielle Lorilloux, CEO Vodafone România
Izbucnirea pandemiei COVID a ridicat numeroase provocări pentru familii, business-uri, autorități și societate în general.
La Vodafone România am acționat rapid pentru a ne asigura că propria noastră afacere continuă să funcționeze cu forță maximă în condițiile excepționale, fiind în același timp în măsură să ne sprijinim pe deplin clienții și societatea în ansamblul său.
Cu lumea sub presiune și incertitudinile constante din jurul nostru, a trebuit cu adevărat să acționăm rapid, să acționăm inteligent, ținând cont totodată de prioritatea noastră: protecția angajaților, a partenerilor și a clienților noștri. Ca măsură imediată, am mutat peste 80% din angajații noștri în modul de lucru de acasă și am luat toate măsurile necesare pentru a proteja sănătatea și siguranța echipelor noastre din teren (rețea și operațiuni), precum și a angajaților noștri din magazine.
Cu siguranță, în astfel de timpuri fără precedent, comunicațiile fixe și mobile au devenit infrastructuri vitale, sprijinind tot ceea ce am avut nevoie să facem. A devenit foarte clar că misiunea noastră, mai mult decât oricând, este să menținem conectați toți clienții noștri și să le asigurăm toate serviciile de comunicații de care au nevoie pentru a lucra, a învăța, a rămâne conectați la familie și prieteni, a avea acces la servicii medicale și de urgență. În câteva zile doar, am ajustat multe dintre fluxurile și procesele noastre și am implementat inițiative, care în circumstanțe normale ar fi luat probabil săptămâni sau luni.
Odată cu creșterea traficului atât în rețeaua mobilă, cât și în cea fixă, am accelerat investițiile într-o serie de zone pentru a extinde capacitatea rețelei, astfel încât să răspundem cererii în creștere. Inginerii noștri au lucrat intens pentru a menține cea mai bună calitate a rețelei noastre și pentru a crește capacitatea, astfel încât comunicațiile care susțin misiunile critice și alte servicii esențiale în această perioadă, cum ar fi accesul la sănătate și educație, sau capacitatea oamenilor de a lucra de acasă să nu fie afectate.
Pentru clienții noștri, atât companii cât și clienți rezidențiali, ne-am concentrat să le aducem oferte relevante, care să le ofere un real beneficiu, aplicând în același timp o abordare proactivă în sprijinirea acestora în funcție de fiecare caz punctual. Am depus toate eforturile pentru a sprijini autoritățile, departamentele guvernamentale și instituțiile de sănătate, asigurând serviciile de comunicații de care au avut nevoie. Fundația Vodafone România s-a implicat imediat în sprijinirea inițiativelor prioritare din zona de sănătate și educație online.
Donațiile în bani și servicii pe care le-am acordat în prima fază a crizei, atât prin inițiativele Vodafone România, cât și ale Fundației Vodafone România, se ridică la aproximativ 1 milion de euro și depășesc 100 milioane de euro în Europa și Africa la nivelul grupului Vodafone.
Pentru noi, acesta este doar începutul. Pe măsură ce începem să reconstruim societatea, realizăm că doar împreună putem face acest efort și că va fi necesară o implicare mult mai mare din partea tuturor. Lăsăm în urmă săptămâni și luni dificile și cu toții sperăm că cea mai grea perioadă a pandemiei a trecut. Cu toate acestea, avem în față provocări semnificative, pe care prognozele economice vin doar să le confirme. Comisia Europeană anticipează că economia UE va fi lovită în acest an de cea mai profundă recesiune economică din istoria sa. Se estimează că PIB-ul României va scădea cu 6% în 2020, în timp ce rata șomajului va ajunge la 6,5%.
În același timp, criza COVID a expus vulnerabilități în societate, mediul de afaceri și servicii publice pe care nu le putem ignora. Este esențial ca planurile de revenire economică să aibă ca scop fundamental crearea unei societăți mai reziliente, mai incluzive și digitale pentru un viitor mai bun și durabil.
Digitalizarea accelerată trebuie să joace un rol central, recunoscând contribuția esențială pe care infrastructura, serviciile și instrumentele digitale au avut-o pentru marea majoritate a oamenilor și a companiilor în timpul crizei de sănătate. Trebuie să acționăm cu determinare și să stabilim o agendă digitală mai cuprinzătoare și mai ambițioasă pentru România, pentru a crea cadrul legislativ necesar și pentru a implementa rapid soluții pentru utilizarea instrumentelor digitale. În opinia mea, sunt patru puncte cheie pe care să ne concentrăm:
Incluziune. Reziliența trebuie să fie în beneficiul tuturor. Fiecare elev și fiecare cetățean trebuie să aibă acces digital și abilități digitale, astfel încât să poată beneficia de oportunități egale într-o lume digitală. Prin criza COVID-19, sistemele de învățământ din întreaga lume s-au confruntat cu o provocare fără precedent, ceea ce a dus la o schimbare bruscă și pe scară largă a instrumentelor de educație digitală. Cu toate acestea, această schimbare a expus vulnerabilități și decalaje care riscă să lase prea mulți elevi în urmă. Potrivit oficialilor Ministerului Educației, 250.000 de elevi din România nu au echipamente electronice care să le permită să participe la sistemul de învățământ la distanță și doar 60% dintre elevi au participat la cursuri online în timpul restricțiilor. Doar conectivitatea și instrumentele digitale nu sunt suficiente; oamenii trebuie să aibă abilitățile necesare pentru a beneficia de societatea digitală. Cel mai recent raport DESI 2020 ne arată că România este mult în urmă în cadrul UE (clasându-se pe penultimul loc), cu mai puțin de o treime dintre persoanele cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani având abilități digitale de bază, comparativ cu media UE de 58%.
Reziliența mediului de afaceri. Devine tot mai clar faptul că digitalizarea este esențială pentru ca business-urile de orice dimensiune să continue să funcționeze și să supraviețuiască și trebuie să îmbunătățim nivelul de digitalizare, în special al business-urilor mici si mijlocii, care vor fi motorul redresării economice. Tehnologiile digitale nu numai că permit companiilor să fie mai competitive, să-și îmbunătățească serviciile și să câștige noi piețe, dar le fac și mai reziliente și adaptabile la provocările viitoare. Uitându-ne din nou la raportul DESI 2020, România se situează printre ultimele locuri în UE în ceea ce privește integrarea tehnologiilor digitale în afaceri.
Sectorul public. În timp ce digitalizarea sectorului public este de mult timp pe agendă, criza COVID ne-a arătat și mai mult urgența, dar și potențialul acesteia. În doar câteva săptămâni, am observat mai multe schimbări și decizii pozitive care au permis o interacțiune extinsă a cetățenilor și a companiilor cu instituțiile publice prin mijloace digitale. Trebuie să ne asigurăm că acesta nu este un proces reversibil, iar eforturile trebuie să continue pentru a accelera furnizarea serviciilor publice critice. Soluțiile de e-Health și e-Education ar trebui să fie integrate în “noua normalitate” a serviciilor publice.
Infrastructura digitală. Angajamentul nostru este să ne îndeplinim promisiunea digitală; cu toate acestea, subliniem necesitatea unui dialog constant și constructiv cu autoritățile cu privire la cadrul legislativ privind infrastructura, cu accent special pe legislația privind procesul de autorizare a proiectelor de construcție și tarifele reglementate pentru accesul pe proprietatea privată, care să permită construirea și adoptarea mai rapidă a noilor tehnologii la nivel național. De asemenea, includerea infrastructurilor de telecomunicații în planurile de construcție a drumurilor europene și naționale, precum și în proiectele de modernizare a drumurilor județene și urbane devine un pas înainte esențial pentru a permite și sprijini modalități mai eficiente de dezvoltare a rețelelor noastre.
În timp ce sectorul nostru a fost (și probabil va fi) mai puțin afectat de criză decât alte industrii, suntem departe de a fi imuni. În plus, impactul COVID-19 se adaugă la performanțele slabe ale industriei în ceea ce privește rentabilitatea investițiilor și profitul acționarilor, o situație care afectează sectorul telecomunicațiilor la nivelul întregii Europe de mulți ani. Având în vedere rolul cheie pe care tehnologia 5G îl va avea în digitalizarea întregii societăți, dar și investițiile semnificative din partea operatorilor pe care dezvoltarea noii tehnologii le implică, sprijinul guvernamental este esențial pentru asigurarea unei implementări eficiente a acesteia. Taxele de licență și de spectru ar trebui reduse și aliniate la nivelul ARPU din România, împreună cu un program susținut de co-investiție, ca un parteneriat sănătos public- privat. Rețelele de capacitate foarte mare necesită o cantitate semnificativă de elemente de rețea, care să fie disponibile pe scară largă, de aceea este esențial să putem beneficia pe deplin de rețelele care sunt deja dezvoltate, prin asigurarea unui acces eficient la elementele pasive de rețea, inclusiv la infrastructurile de fibră.
Este un moment important să construim rezilienta. Trebuie să acționăm rapid și hotărât. Trebuie să profităm de această ocazie pentru a îmbunătăți infrastructura digitală, pentru a reduce decalajele și pentru a accelera digitalizarea tuturor cetățenilor, business-urilor și serviciilor guvernamentale în beneficiul societății și pentru un viitor mai rezilient și mai durabil.
Transformarea în profunzime va necesita o colaborare mult mai strânsă între guvern, companii, societate. Vodafone România este pregătită să-și asume rolul său.