Digitalizarea companiilor mici și mijlocii: calea către reziliență și reconstrucție
Mihnea Rădulescu, Enterprise Business Unit Director, Vodafone Romania
Este larg acceptat faptul că IMM-urile sunt “coloana vertebrală” a economiei românești. La nivelul României, întreprinderile mici generează 52,7% din valoarea adăugată totală și 65,8% din locurile de muncă, ceea ce le face parte integrantă a inovării și a creării de locuri de muncă.
Ceea ce este mai deschis dezbaterii este modul în care guvernele pot sprijini cel mai bine IMM-urile în această perioadă fără precedent de provocări în plan economic și rolul pe care instrumentele și soluțiile digitale îl pot juca în asigurarea unei stabilități și reziliențe sporite a afacerilor. La Vodafone, oferim o gamă largă de servicii digitale pentru întreprinderile mici din România și, prin urmare, suntem bine poziționați pentru a ajuta la identificarea soluțiilor care le vor permite acestora să realizeze transformarea digitală ce le va asigura creșterea pe termen lung.
La șase luni de la primul val de lockdown în UE, acum este un moment oportun pentru a evalua modul în care afacerile au fost afectate - și guvernele au reacționat - de criza Covid-19 până în prezent. Grupul Vodafone a comandat un studiu care a implicat 1.200 de IMM-uri din mai multe țări europene, realizat de la începutul pandemiei până în iulie 2020, cu scopul de a înțelege mai bine principalele provocări cu care s-au confruntat IMM-urile și modul în care instrumentele digitale au susținut reziliența companiilor mici și medii în timpul crizei pandemiei. Datele evidențiate de acest studiu, combinate cu analiza suplimentară efectuată de Deloitte, oferă recomandări tangibile pentru viitoare politici guvernamentale.
Digitalizarea susține reziliența și redresarea economică
Studiul Grupului Vodafone realizat pe 1.200 de companii mici și mijlocii a arătat faptul că acele companii care s-au digitalizat au fost și cele care au avut cele mai mari șanse de a identifica noi oportunități de business în timpul pandemiei. De fapt, afacerile cu cel mai mare nivel de digitalizare și-au asigurat oportunități cu o rată cel puțin de două ori mai mare comparativ cu afacerile cel mai puțin digitalizate.
Și este foarte probabil ca aceste schimbări digitale să conducă la schimbări pe termen lung. După cum mulți dintre noi se așteaptă să lucreze mai flexibil în viitor, 44% dintre companii se așteaptă ca măsurile pe care le-au implementat în ultimele luni să fie permanente, așa cum indică un alt studiu Vodafone realizat recent, Future Ready Report.
Cu toate acestea, multe companii mici și mijlocii au identificat bariere semnificative atunci când vine vorba de adoptarea serviciilor digitale. Șansele ca aceste companii să profite de avantajele noilor tehnologii sunt încă mult mai mici comparativ cu cele ale organizațiilor mai mari, chiar dacă sunt conectate la internet în aceeași măsură. În ciuda beneficiilor digitalizării, datele raportului DESI 2020 arată că IMM-urile rămân în urma companiilor mai mari în ceea ce privește adoptarea aproape a tuturor tehnologiilor. Cele mai mari decalaje sunt în digitalizarea proceselor organizaționale interne, care asigură cele mai mari câștiguri de eficiență.
Conform studiului Vodafone, sunt mai multe cauze pentru care companiile mici și medii au avut dificultăți în a se digitaliza:
- 73% au declarat că au întâmpinat dificultăți cu implementarea noilor tehnologii, integrarea cu tehnologiile existente și cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme și retragerea vechilor tehnologii;
- 51% au spus că au avut dificultăți să identifice tehnologiile potrivite sau furnizorul potrivit;
- 38% dintre companiile mici și medii au spus că au avut nevoie de suport prin instruire.
Totuși, în timp ce firmele de tehnologie pot face mai mult pentru a-și face produsele și serviciile mai accesibile și, prin urmare, pentru a spori adopția, nu toate companiile mici înțeleg încă importanța unui nivel crescut de digitalizare. Prin urmare, guvernele pot juca un rol semnificativ pentru a sprijini accelerarea adopției, ceea ce va aduce beneficii economice și sociale pe mai departe.
Un cadru de digitalizare adaptat companiilor mici și mijlocii
Studiul arată în mod evident că guvernul din România ar trebui să adopte un cadru clar de politici de digitalizare a IMM-urilor care:
- să abordeze decalajele în ceea ce privește disponibilitatea și accesul la conectivitea de mare viteză. Pentru a facilita digitalizarea companiilor mici și mijlocii, politicile ar trebui să urmărească creșterea accesului per ansamblu și în rural, cu eventuale scheme pe termen scurt de vouchere pentru a sprijini accesul la conectivitate de mare viteză și a reduce barierele în calea continuării procesului de digitalizare;
- să ofere vouchere flexibile, subvenții sau credite fiscale pentru investiții digitale, astfel încât IMM-urile să aibă capacitatea de a găsi soluții pe baza nevoilor lor individuale; și
- să ofere măsuri suplimentare de sprijin, cum ar fi un ghișeu unic, accesibil, care să ofere în special îndrumare și instruire specifice pentru sectoarele cheie.
Aceste recomandări nu numai că vor ajuta România să își îmbunătățească scorul general DESI, ocupând în prezent locul 26 între statele membre ale UE, dar vor permite, totodată, IMM-urilor să se digitalizeze pe deplin.
Pe măsură ce facem eforturi să ieșim din criză, avem ocazia să modelăm redresarea economică într-un mod care să ofere schimbări durabile și cu impact. Planul de reconstrucție al UE prezintă o oportunitate istorică de a contribui la această transformare. Investiția în companiile mici și sprijinirea acestora să-și atingă potențialul digital vor asigura o Românie mai puternică și pregătită pentru viitor.
Studiul integral al Grupului Vodafone poate fi descărcat de aici.